wtorek, 11 lutego
Strona głównaAktualnościRankingowa mizeria

Rankingowa mizeria

Już po raz 27. opublikowano ranking najlepszych w Polsce 1000 liceów i 500 techników w którym, niestety wałeckie placówki – w porównaniu do zeszłorocznej edycji – zanotowały znaczny spadek. Przedstawiciel organu prowadzącego szkoły – czyli starosta – jest zadowolony z pracy nauczycieli, natomiast opozycja jest krytyczna.

W tegorocznej edycji twórcy Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025 analizowali wyniki 1430 liceów ogólnokształcących (spośród 2187) i 1235 techników (spośród 1743), które spełniły odpowiednie kryteria. Pod uwagę brano szkoły, w których maturę w maju 2024 r. zdawało minimum 12 maturzystów oraz w których wyniki średnie z egzaminów obowiązkowych z języka polskiego i matematyki były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej.  

Kryterialiceów to: wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (30 procent), wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45 proc.) oraz sukcesy w olimpiadach (25 proc.). Natomiast kryteria techników to: sukcesy szkoły w olimpiadach (20 procent), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (20 proc.), wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (30 proc.) oraz wyniki egzaminu zawodowego (30 proc.).

– Od 27 lat z satysfakcją pokazujemy szkoły, w których warto się uczyć – mówił prezes Perspektywy Press, twórca polskich rankingów edukacyjnych i kierownik Rankingu Liceów i Techników Waldemar Siwiński. – I nie chodzi tylko o czołową piętnastkę najlepszych liceów oraz dziesiątkę najlepszych techników, które honorujemy podczas gali rankingu. Z tabel, które publikujemy, można odczytać znacznie więcej: która szkoła od lat utrzymuje wysoką formę, która spada, a która wspina się coraz wyżej. Mamy w tegorocznym zestawieniu tradycyjnych „prymusów” i liczne grono zupełnie nowych liderów. Szczerze podziwiamy szkoły od lat utrzymujące wysoką formę, ale szczególnie się cieszymy, gdy w czołówce rankingu pojawiają się „nowi”.

Ranking Liceów i Techników Perspektywy – jak zapewniają organizatorzy – jest oparty wyłącznie na obiektywnych i mierzalnych danych pochodzących ze źródeł zewnętrznych (bazy Systemu Informacji Oświatowej, danych dotyczące wyników egzaminu maturalnego z Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych i egzaminu zawodowego z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, oraz danych z komitetów głównych olimpiad rankingowych).

Pośród 1000 liceów wałeckie LO nr 1 im. K. Wielkiego zostało sklasyfikowane na 936. pozycji. Jest to w porównaniu z rokiem poprzednim spadek o 242 lokaty. W województwie zachodniopomorskim „Kazik” pośród 59 szkół spadł z 19. pozycji  na 30. II wałeckie LO im. ks. J. Tischnera wypadło w skali kraju poza rankingowy tysiąc, a w naszym województwie znalazło się na 51. pozycji.

Wałeckie technika również zanotowały regres. W Polsce pośród 500 klasyfikowanych szkół 300. pozycję (spadek o 150) zajęło Technikum Zawodowe nr 3 w Wałczu (ZS nr 4 RCKU), które w województwie jest 13 (na 53 placówki). Natomiast Technikum Zawodowe nr 1 im. Wiktora Zina (PCKZiU) nie „załapało” się do 500, a w regionie jest 46.

– Uważam, że nasze szkoły funkcjonują bardzo dobrze – stwierdził starosta wałecki Bogdan Wankiewicz. – Nie mam żadnych zarzutów do realizacji zadań przez dyrektorów, czy nauczycieli. Myślę jednak, że warto położyć większy akcent na pracę z uczniem zdolnym. Nauczyciele powinni bardziej zachęcać uczniów do uczestnictwa w olimpiadach, ponieważ jest to ważne kryterium w rankingu. Przecież jest wielu zdolnych młodych ludzi, lecz należy nimi odpowiednio pokierować. Stawiamy na młodzież i zależy nam, aby była widoczna. Otrzymuję informacje, że już nasi uczniowie pokazują się podczas konkursów na większych forach i awansują nawet do szczebla centralnego. Zainwestowaliśmy w kształcenie zawodowe i ogólnokształcące. Należy to wykorzystać. Obecnie jestem osobiście odpowiedzialny za ponadpodstawową oświatę i skrupulatnie będę pilnował, aby wszystko przebiegało zgodnie z planem. Oczywiście chciałbym, aby nasze szkoły znalazły się w pierwszej 100 w kraju i uważam, że jest to możliwe, lecz należy się do tego przyłożyć.

Inne zdanie mają opozycyjni radni, choć nie do końca potrafią wytłumaczyć, jaka jest przyczyna tego, że wałeckie szkoły tak słabo wypadły w rankingu.

– Byłem ostatnio w „Kaziku” na wręczaniu stypendiów i zauważyłem, że jest spora grupa zdolnych uczniów, którzy mają wysoką średnią – mówi radny powiatowy Jerzy Goszczyński. – Dlatego nie umiem wytłumaczyć niskiej pozycji szkoły w rankingu. Zmieniły się zasady pracy w szkołach i nie wszyscy nadążają za zmianami. Starsi nauczyciele są znakomitymi fachowcami, lecz czasy się zmieniły i należy iść z duchem zmian. Ponadto brakuje świeżej krwi, młodzi pedagodzy nie chcą przychodzić do szkół. Uważam również, że zasady uzyskiwania stopni awansu zawodowego powinny być uproszczone, jak również winien zmienić się sposób finansowania placówek oświatowych. Wracając do rankingu, głównym wyznacznikiem powinny być wyniki matur.

– Zgadzam się, że wyniki egzaminów maturalnych powinny być najważniejszym wyznacznikiem określającym pozycję w rankingu – uważa wiceprzewodniczący Komisji Oświaty i Spraw Społecznych Rady Powiatu w Wałczu Bartosz Zasada. – A jak może być dobrze, gdy z matury rozszerzonej żaden uczeń nie uzyskał 30 procent. „Kazik” w rankingu spadał od lat i młodzież nie chce uczęszczać do tej placówki. Władze powiatu od  dawna tylko się temu przyglądają i tak naprawdę nic nie robią. Starosta postawił na szkolnictwo zawodowe, a ogólniak zwyczajnie „odpuścił”. Zdolniejsi uczniowie wyjeżdżają z Wałcza, do tego dochodzi niż demograficzny i miasto się starzeje. Przecież zarząd powiatu miał mnóstwo czasu, aby problem zdiagnozować i uzdrowić, lecz słychać tylko puste deklaracje. W województwie są placówki lepiej funkcjonujące i stojące wyżej w rankingu, wiec niech B. Wankiewicz zapyta innych starostów, co zrobić, aby było lepiej.  

Obaj panowie radni mają rację, że najważniejsze są wyniki egzaminów maturalnych. Jednak wskaźnik WSK jest dla naszych placówek niekorzystny. WSK to wyniki wszystkich matur unormowane do 100. Komplet 100 punktów otrzymuje szkoła, której wyniki były najlepsze, a każda kolejna placówka odpowiednio mniej. „Kazik” otrzymał 36,39, a Technikum nr 3 51,67.

Należy również zauważyć, że najwięcej w rankingu zyskują szkoły, w których wyniki egzaminów maturalnych z przedmiotów dodatkowych są na wysokim poziomie. W przypadku liceów jest to 45 procent wszystkich kryteriów, a techników 30 proc.

W LO im K. Wielkiego w 2024 roku rozszerzony egzamin z j. polskiego zdano średnio na 17 proc., a w technikum nr 3 na 21. Natomiast z matematyki w „Kaziku” średnia z rozszerzonej wiedzy to 24 proc., a w technikum tylko 4. Optymizmem napawa fakt, że z j. angielskiego egzamin rozszerzony uczniowie „Kazika” zdali na 57 proc., z geografii na 45, a z biologii na 34 proc. Z j. angielskiego również uczniowie technikum nr 3 spisali się nieźle i zdali go na 49 procent.  

Rok 2024 był szczególnie „ubogi” w absolwentów szkół podstawowych. W powiecie podstawówki ukończyło 234 uczniów, z czego 192 trafiło do wałeckich szkół ponadpodstawowych. Czyli 42 wybrało placówki poza powiatem, natomiast z innych regionów w Wałczu zdecydowało się kontynuować naukę 24 uczniów.  W sumie do klas pierwszych uczęszcza 241 uczniów, z czego 49 repetuje. We wszystkich szkołach prowadzonych przez powiatu utworzono tylko 10 pierwszych oddziałów.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         W kolejnych latach będzie lepiej, ponieważ szacuje się, że w roku szkolnym 2025/2026 szkoły podstawowe w powiecie ukończy 437 uczniów, w roku szkolnym 2026/2027 – 447, a w 2029/2030 – 455.

Piotr Szypura

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Zobacz również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Reklama -spot_img

Popularne

Oddali hołd bohaterom

Obywatelskie zatrzymanie złodzieja

Gigant na glinianych nogach

Znieczulica kontra empatyczne policjantki