Z początkiem września w wałeckim ratuszu i miejskich spółkach zajdzie kilka zmian organizacyjnych. Przede wszystkim pracę rozpocznie drugi wiceburmistrz Hanna Szynkaruk-Szpynda. Ponieważ na emeryturę odchodzi prezes Zakładu Energetyki Cieplnej w Wałczu Anna Szymelfenig, zastąpi ją na tym stanowisku dotychczasowy dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Borowiec, a jego z kolei obecny naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i drogownictwa w UM Janusz Zaremba. Powołany zostanie ponadto gabinet burmistrza, na czele którego stanie naczelnik wydziału promocji Małgorzata Ejma.
Jeśli chodzi o kwestie personalne, najważniejszą zmianą jest powołanie drugiego wiceburmistrza. Przypomnijmy, od sierpnia 2020 roku, czyli po odejściu Agnieszki Łyskawy, stanowisko drugiego wiceburmistrza Wałcza nie było obsadzone.
– Rozpędzamy się. W nowej sytuacji politycznej pojawiają się nowe możliwości pozyskania dofinansowania, co wymaga ode mnie częstszych wyjazdów. Do tej pory nie miałem po co jeździć do Warszawy – tłumaczy burmistrz Maciej Żebrowski. – Rola samorządów przez ostatnie lata była marginalizowana, teraz znowu rośnie, stąd konieczność reprezentacji miasta na zewnątrz w większym stopniu niż do tej pory. Stawiamy na ludzi z ogromnym doświadczeniem i wiedzą. Ludzi już sprawdzonych. Wprowadzane przez nas zmiany mają na celu poprawić jakość świadczonych przez urząd usług i przyspieszyć procesy decyzyjne.
Hanna Szynkaruk-Szpynda będzie odpowiedzialna m.in. za nadzór nad zadaniami związanymi z inwestycjami i pozyskiwaniem środków zewnętrznych, gospodarką nieruchomościami, komunalną, wodną oraz planowaniem przestrzennym, ochroną środowiska, rolnictwem i zielenią miejską. Z kolei Adam Biernacki będzie odpowiedzialny za nadzór nad miejskimi spółkami, sprawami społecznymi, mieszkalnictwem komunalnym i socjalnym, zielenią miejską, oczyszczaniem miasta, bieżącymi remontami oraz sportem i inwestycjami w sporcie, czyli będzie pracował m.in. nad zmianą formuły funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Wałczu oraz budową lub remontem stadionu miejskiego.
Edukację i wydział usług wspólnych będzie nadzorować – jak do tej pory – skarbnik Elżbieta Stanisławek.
– Z uwagi na zmiany w radach nadzorczych i na stanowiskach prezesów miejskich spółek konieczny będzie ścisły nadzór nad ich funkcjonowaniem i wprowadzenie ich w proces transformacji energetycznej. Mamy ambitne plany związane ze sportem, dlatego tym zagadnieniom poświęci się w całości Adam Biernacki – podkreśla M. Żebrowski. – Zmiany są konsekwencją moich obserwacji z poprzedniej kadencji na temat funkcjonowania urzędu oraz wsłuchania się w głos mieszkańców i ich oczekiwań. Usprawnianie pracy ratusza trwa od lat, stopniowo dostosowujemy się do dzisiejszych realiów i potrzeb mieszkańców.
Jedną z takich zmian jest utworzenie gabinetu burmistrza, co ma usprawniać proces przekazywania informacji oraz nadzorować działania zlecane pracownikom urzędu przez burmistrza.
– Do tej pory zadania dzielone były między wydziałami, nie było kogoś, kto je koordynuje, kontroluje na jakim etapie jest dana sprawa i w jakim terminie zostanie załatwiona – wyjaśnia burmistrz. – Oprócz tego gabinet burmistrza będzie się zajmował promocją i wizerunkiem miasta. Dotychczasowy wydział promocji został bowiem praktycznie w całości przekształcony w gabinet burmistrza. Wyodrębniliśmy z niego jedynie sport, za który będzie odpowiedzialna tak, jak do tej pory, Ewa Kwiatkowska-Wołejko. Z naszych obserwacji wynika, że część zadań prowadziły czasami dwa wydziały, kompetencje się przenikały, dotyczyło to w szczególności wydziałów organizacyjnego i promocji. Chcemy te kompetencje wyraźnie rozdzielić i co za tym idzie, przyspieszyć pracę urzędu.
Wzmocnione ma zostać biuro obsługi interesanta, gdzie przeniesiony zostanie urzędnik zajmujący się działalnością gospodarczą, a będący do tej pory pracownikiem wydziału promocji. To stanowisko mieściło się w budynku B, we wrześniu będzie dostępne w budynku głównym. Przy gabinecie burmistrza będzie działać ponadto stanowisko do spraw obsługi przedsiębiorcy i inwestora. Zostało ono powołane w zeszłym roku i do tej pory mieściło się w biurze obsługi interesanta. Jego celem jest pomoc przy nowych projektach, realizowanych przez wałeckich przedsiębiorców.
Ratusz zamierza wprowadzić także system elektronicznego umawiania wizyt.
– Z szacunkiem podchodzimy do czasu naszych mieszkańców, dlatego wprowadzamy również telefoniczny i internetowy kalendarz spotkań. To kolejny zabieg, który ma na celu poprawę obsługi wałczan i usprawnienie pracy naszych urzędników – podkreśla M. Żebrowski.
Hanna Szynkaruk-Szpynda to absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku administracja, specjalizacja: administracja gospodarcza, absolwentka studiów podyplomowych z prawa zamówień publicznych, MBA oraz z zarządzania procesem inwestycji budowlanych. Jej kariera zawodowa od początku związana jest z administracją i samorządem. Po studiach pracowała w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Warszawie, później w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, gdzie do jej obowiązków należało rozliczanie wniosków o płatność w ramach PROW na lata 2007-2013.
– Po kilku latach postanowiłam wrócić do Wałcza. Rozpoczęłam pracę w Urzędzie Gminy w Wałczu, gdzie zajmowałam się pozyskiwaniem środków zewnętrznych, inwestycjami oraz zamówieniami publicznymi – opowiada nowa wiceburmistrz. – Po blisko 10 latach zdecydowałam się na zmianę i rozpoczęłam pracę w Urzędzie Miasta na stanowisku inspektora, a kolejno jako naczelnika wydziału inwestycji i realizacji projektów.
Wydział inwestycji i realizacji projektów obejmie dotychczasowa zastępczyni Daria Krauze.
Janusz Zaremba – dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej w Wałczu, poprzednio naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i drogownictwa, a jeszcze wcześniej wydziału infrastruktury miejskiej, gospodarki komunalnej i środowiska w wałeckim ratuszu.
– Cel, jaki będzie mi przyświecać na nowym stanowisku, to dalszy dynamiczny rozwój zakładu, wymiana wysłużonego i mniej wydajnego sprzętu na urządzenia o większych możliwościach technicznych oraz inwestycje na cmentarzu komunalnym na Chrząstkowie – mówi J. Zaremba. – Planuję również wykonać modernizację punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, głównie ze środków zewnętrznych.
Piotr Borowiec – prezes Zakładu Energetyki Cieplnej w Wałczu. Ma doświadczenie w pracy w firmach produkcyjnych i handlowych na kierowniczych stanowiskach. Przez ponad 10 lat pracował w Mediaexpert, zaczynając od stanowiska kierownika elektromarketu, na kierowniku operacyjnym sieci kończąc. Do jego zadań należała wtedy szeroko pojęta ekspansja sieci. W 2012 podjął pracę na stanowisku dyrektora ZGK. W tym czasie nastąpiła zmiana tzw. ustawy śmieciowej, która spowodowała, że zakład przestał odbierać odpady komunalne od mieszkańców i zaistniała potrzeba restrukturyzacji zakładu. W ostatnich latach ZGK uruchomił PSZOK, zamknął i zrekultywował składowisko odpadów. Do zadań dyrektora należało także oddłużenie ZGK, modernizacja transportu, wyposażenie parku maszynowego, wykonanie modernizacji obiektów na cmentarzu, kupno profesjonalnego sprzętu i wyposażenia do organizacji pogrzebów oraz modernizacja strefy płatnego parkowania. Piotr Borowiec od 2015 roku pracuje w radzie nadzorczej ZEC-u.
– To dobrze funkcjonująca spółka, ale przed nami nowe wyzwanie o zasięgu ogólnokrajowym: transformacja energetyczna związana z dekarbonizacją. Istnieje kilka koncepcji technologicznych, które mogą sprawić, że nasz wałecki ZEC stanie się spółką efektywną energetycznie. To wymaga gruntownej analizy i szerokiej optyki zarówno pod względem technologicznym, jak też prawnym, finansowym i dotacyjnym. Cel jest ambitny, ale realny – podkreśla P. Borowiec.
Małgorzata Ejma – dyrektor gabinetu burmistrza.
– Gabinet burmistrza czy prezydenta to już właściwie standard w większości urzędów. I choć oczywiście wszystkie tematy wizerunkowe i promocyjne związane z miastem to nadal nasze główne zadanie, organizacja pracy ma tu również ogromne znaczenie – odpowiada Małgorzata Ejma. – Do tej pory zadania sekretariatu burmistrza oraz wydziału rozwoju sportu i promocji miasta w wielu kwestiach się powielały. Dziś będą się uzupełniać. Ewidencja działalności gospodarczej, która od lat działała w ramach wydziału RIPM, dużo więcej ma wspólnego z obsługą interesanta niż z promocją. A przecież chodzi nam o przyspieszanie i poprawianie procesów, które do tej pory nie do końca działały prawidłowo. Jednym z priorytetowych zadań stojącym przed gabinetem jest nadzór nad terminowością zadań ustalonych podczas narad kierownictwa oraz cotygodniowych spotkań z mieszkańcami.
M. Ejma w wałeckim ratuszu pracuje od 2007 roku. Zaczynała jako podinspektor ds. turystyki, potem pracowała jako inspektor ds. rozwoju gospodarczego. W 2015 r. została naczelnikiem wydziału rozwoju i promocji miasta. Jest absolwentką Politechniki Koszalińskiej na kierunku ekonomia i zarządzanie, turystyki i rekreacji na AWF w Poznaniu, administracji publicznej w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Szczecinie, PR i zarządzania na UAM w Poznaniu, HR na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz psychologii społecznej na SWPS.
Zuzanna Błaszczyk-Koniecko