Trwają konsultacje społeczne nad brzmieniem nowej uchwały krajobrazowej. Spotkania bezpośrednie z urzędnikami cieszą się nikłym zainteresowaniem, za to ankieta zamieszczona na stronie internetowej wałeckiego magistratu jest chętnie wypełniana.
Na zaproszenie urzędników 3 marca odpowiedzieli głównie przedstawiciele zarządców nieruchomości, których mieszkańcy czerpią zyski z tytułu umieszczania na nich banerów reklamowych. Urząd Miasta w Wałczu reprezentowały członkinie zespołu tworzącego uchwałę: koordynatorka prac – wiceburmistrz Hanna Szynkaruk-Szpynda, naczelniczka Wydziału Planowania, Zagospodarowania Przestrzennego i Środowiska Urzędu Miasta w Wałczu Lucyna Kabs, główna specjalistka ds. architektury miejskiej Alicja Kowalczyk i inspektor ds. gospodarki gruntami Barbara Szulc.
Na początku A. Kowalczyk opowiedziała o projekcie uchwały, posiłkując się prezentacją, ilustrującą zmiany, do których dążą władze miasta i wytłumaczyła, jaki jest cel wprowadzenia przepisów. Chodzi przede wszystkim o ustalenie zasad i warunków sytuowania obiektów reklamowych; ochronę istniejącej struktury przestrzennej; nadanie harmonii, estetyki i porządku przestrzennego; ochronę walorów widokowych i przyrodniczych oraz przeciwdziałanie zawłaszczaniu przestrzeni publicznej.
Na potrzeby uchwały miasto zostało podzielone na strefy, w których obowiązują odrębne przepisy. Najbardziej restrykcyjne dotyczą ścisłego centrum, gdzie banery mają zostać zastąpione szyldami. Z centrum mają zniknąć reklamy firm, mających siedzibę w innych miejscach. Preferowane będą szyldy oraz szyby oklejone (nie w całości) „mlecznymi” lub „mrożonymi” foliami.
We wszystkich obszarach zabronione będzie zasłanianie okien i drzwi oraz charakterystycznych detali architektonicznych (jak np. gzymsy, parapety, balustrady, balkony itp.) oraz lokalizowanie ich tam, gdzie mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego – na wysokości tzw. „trójkątów widoczności”, w odległości 10 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych itp. Zabronione ma być także instalowanie reklam na budynkach objętych opieką konserwatorską i na ogrodzeniach. Wyłączona ma być reklama obwoźna, reklamy świetlne (z elementami ruchomego światła, światła pulsacyjnego, światła błyskowego) oraz umieszczanie reklam na drzewach, słupach energetycznych itp.
Istotna zmiana dotyczy obowiązku demontażu lub likwidacji reklamy po 60 dniach od zamknięcia działalności.
Co ważne, autorzy projektu uchwały akcentują różnicę między reklamą a szyldem, informującym o działalności prowadzonej w danej nieruchomości i prezentują przykłady dobrych praktyk. Należy do nich m.in. sklep z używaną odzieżą tej samej sieci, który działa i w Wałczu, i w Pile, gdzie uchwała krajobrazowa obowiązuje od kilku lat. Pilski lokal prezentuje się już jednak zupełnie inaczej. Tam w stu procentach oklejone witryny zastąpił szyld.
Konsultacje społeczne w sprawie tzw. uchwały reklamowej potrwają jeszcze do 20 marca. W tym czasie mieszkańcy mogą mailowo, osobiście lub za pośrednictwem ankiety zgłaszać swoje uwagi. Projekt uchwały (jest dostępny w BIP, w zakładce zagospodarowanie przestrzenne):
ma trafić pod obrady w kwietniu. Po przegłosowaniu przepisów przez radnych mieszkańcy będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do uregulowań.
– Mam stały wgląd do ankiet i już dzisiaj mogę zdradzić, że 90 procent mieszkańców opowiada się za wprowadzeniem bardziej restrykcyjnych rozwiązań – mówi główna specjalistka ds. architektury miejskiej A. Kowalczyk. – Cieszymy się, że temat poprawy estetyki miasta budzi zainteresowanie mieszkańców. Do tej pory naszą ankietę wypełniło już ponad 300 osób.
PS Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku po trwającym dwa lata vacatio legis weszła już w życie uchwała krajobrazowa. Była ona tworzona jako jedna z pierwszych w kraju. Twórcy wzorowali się na Gdańsku, gdzie – co się później okazało – część przepisów została zaskarżona. Poza tym dokument był bardzo obszerny, a przez to skomplikowany i nieczytelny, na co zwracali uwagę sami mieszkańcy i przedsiębiorcy z branży reklamowej. Przepisy więc obowiązują, choć z ich przestrzeganiem i egzekwowaniem jest bardzo różnie…
zbk

