sobota, 5 października
Strona głównaAktualnościSamorządowcy jak ptaki

Samorządowcy jak ptaki

Wracamy do tematu korzyści, wynikających z wdrażania zasad lean management w jednostkach samorządu terytorialnego, gminnych spółkach i organizacjach non-profit, które – przypomnijmy – są takie same, jak w biznesie.

Szpitale, zarówno państwowe, jak i prywatne, które stosują zasady lean, mają znaczący wpływ na zmniejszenie liczby zgonów pacjentów, poprawę jakości opieki nad pacjentami i zmniejszenie kosztów zarządzania szpitalem. Listy oczekujących można skrócić o 50 procent bez dodatkowych inwestycji w personel lub sprzęt. Szpitale powinny zapewniać pacjentom stosunek jakości do ceny.

Istnieją niezbite dowody na to, że gdy administratorzy szpitali angażują siebie i swoich pracowników w zasady i narzędzia lean, wartość, jaką szpital wnosi do społeczności, przekracza wszelkie wyobrażenia. Za bardzo niepokojący uważam fakt, że bardzo wykształceni i utalentowani ludzie, którzy pracują jako administratorzy i eksperci medyczni, często sami decydują się na wdrożenie jakiejś formy inicjatyw lean. Jednak gdy przychodzi do wykonywania skomplikowanych operacji, takich jak operacje serca, nie pozwalają ludziom z ulicy wykonywać takich operacji w swoich szpitalach. Czy zgodziłbyś się, aby zupełnie początkujący lekarz, pielęgniarka lub osoba sprzątająca szpital operowała twoje serce?

Samorząd lokalny to kolejny przykład tego, jak można znacząco poprawić wartość swoich usług dla lokalnej społeczności płacącej podatki. Ci, którzy zarządzają departamentami samorządu lokalnego, są jak ptaki uwięzione w klatce. Wyglądają ładnie i dobrze śpiewają, ale nie potrafią latać. Moja analogia odnosi się do faktu, że pracownicy samorządowi to inteligentni ludzie, którzy chcą pozytywnie wpływać na środowisko pracy, ale są związani przepisami, procedurami, procesami i standardami, które mają niewiele lub nic wspólnego z dobrymi praktykami opartymi na usługach. W jednej z grup departamentów samorządu lokalnego udało nam się skrócić czas oczekiwania na wszystkie usługi (paszporty, dowody osobiste, zapytania, skargi itp.) nawet o 25 procent w ciągu sześciu miesięcy bez dodatkowych inwestycji w sprzęt lub ludzi. Rezultatem była nie tylko lepsza obsługa lokalnej społeczności, ale także większe zaangażowanie samych pracowników w świadczenie lepszych usług.

Zasady, procesy, narzędzia i nawyki lean wymagają zmiany kultury w naszych umysłach. Zmieni się również sam język, którym posługujemy się w pracy, ponieważ odzwierciedla on nasze myślenie i nastawienie do nas samych i do środowiska zawodowego.

Polska jest wspaniałym miejscem do życia i pracy. Obcokrajowcy, którzy przyjeżdżają do Polski, są pod wrażeniem pracowitych i serdecznych ludzi. Piękne krajobrazy i niezwykła gościnność. Czy nie nadszedł czas, aby Polska miała dedykowaną strategię ciągłego doskonalenia instytucji zdrowotnych i samorządowych, które zapewniają naszym społecznościom prawdziwą opiekę i usługi na miarę XXI wieku?

Skontaktuj się ze mną bezpośrednio, jeśli chciałbyś wziąć udział w jednodniowym warsztacie „Usługi dla społeczności i zasady lean” – praktycznym warsztacie dla liderów w instytucjach samorządowych.

Mark Forkun, behawiorysta lean leadership, konsultant biznesowy           

mark.forkun@llw-institute.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Zobacz również

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne

Worek medali Nicole

Zaraz będę

Analogowo w czerni i bieli