2.0.2 - 31st January 2025 - Reverted: Caching mechanism for credit response to optimize API calls due to unforeseen issues. 2.0.1 - 31st January 2025 - Improvement: Added a caching mechanism for credit response to optimize API calls. - Fix: Resolved an issue wherein the AI Assistant side bar would not be clickable for some teams. 2.0.0 - 9th December 2024 - New: The AI Assistant is now Location Aware. - Improvement: Revamped the entire UI of the Assistant Sidebar. 1.2.4 - 1st November 2024 - Fix: Added a function check for 'get_current_screen'. 1.2.3 - 23rd October 2024 - Improvement: Added support for the 'source' parameter in the middleware URL. 1.2.2 - 8th October 2024 - Excluded assets from loading via Spectra for SureForms CPTs. 1.2.1 - 27th September 2024 - Improvement: Hid the chat textbox interface when the user is not authorized. - Improvement: Removed the GPT model parameter for real-time model updates from the middleware. 1.2.0 - 26th July 2024 - Improvement: Switched from the GPT 3.5 Turbo modal to the 4o Mini modal. 1.1.10 - 15th July 2024 - Fix: Resolved an issue with the AI Assistant admin-bar trigger loading order in WordPress 6.6. v1.1.9 - 2nd July 2024 - Improvement: The library's text-domain support has been removed & translation is now managed from the project level. v1.1.8 - 27th June 2024 - Improved security. v1.1.7 - 24th June 2024 - Feature: Added tooltips for icons in the Chat sidebar for improved user experience. - Improvement: Added disconnection status to the settings option to avoid deletion after disconnecting. - Fix: Resolved the empty text glitch that would occur when editing the first message in the chat. - Fix: Resolved PHP warnings in the widget editor for PluginSidebar and PluginSidebarMoreMenuItem. v1.1.6 - 15th May 2024 - Improvement: Added dropdown menu for common Zip AI Assistant actions in the toolbar. - Improvement: Upgraded the `get_credit_server_response` helper function to support data. v1.1.5 - 25th April 2024 - Fix: Copy and Regenerate buttons are now visible by default instead of being displayed on hover. v1.1.4 - 23rd April 2024 - Replaced "AI Assistant" text with a Sparkles icon for clearer visual representation. v1.1.3 - 14th March 2024 - Removed the highlight color for Richtexts. - Replaced ZipWP logo with the AI Sparkle icon for all AI-Assistant-related buttons. - Improved the AI Assistant sidebar UI on the front end. v1.1.2 - 27th February 2024 - Improvement: Added ZipWP API server helper functions to get the current plan. v1.1.1 - 16th February 2024 - Improvement: Added middleware parameter handling for the affiliate ID. - Improvement: Locally loaded Google Fonts for the AI Assistant sidebar. - Fix: Restricted front-end assets for non-admin users. v1.1.0 - 17th January 2024 - Feature: Made the AI Assistant sidebar accessible outside the editor. - Improvement: Added the 'Force Enabled' function to ensure that modules are enabled. v1.0.9 - 11th January 2024 - Improvement: Added middleware parameter handling for the plugin slug. v1.0.8 - 18th December 2023 - Fix: Added compatibility with PHP version 7.0 and above. v1.0.7 - 2nd December 2023 - Improvement: Updated the middleware request and the Zip AI settings that are saved. - Fix: Implemented proper multi-setting updation. v1.0.6 - 30th November 2023 - Improvement: Added a filter to disable the entire library from loading. v1.0.5 - 30th November 2023 - Improvement: Added a new module structure and removed the admin page from Tools. v1.0.4 - 30th November 2023 - Updating `distignore` for composer update compatibility. v1.0.3 - 11th November 2023 - Improvement: Added an option to disable Zip Ai Assistant from the sidebar. v1.0.2 - 9th November 2023 - Improvement: Better one-click command. v1.0.1 - 9th November 2023 - Initial Commit Sprawa Belarusów: suma wszystkich błędów - Gazeta Walecka
sobota, 14 czerwca
Strona głównaAktualnościSprawa Belarusów: suma wszystkich błędów

Sprawa Belarusów: suma wszystkich błędów

Historia głośnej sprawy rejestrowania w Polsce ciągników MTZ Belarus zaczyna się od tego, że wywołały ją firmy, które miały na celu wyeliminowanie białoruskich maszyn z obrotu w Polsce. Te traktory były importowane do Polski w cenach niższych od rynkowych i zajmowały znaczącą część rynku, co psuło interes importerom innych ciągników, którzy postanowili wyeliminować konkurencję za pomocą kruczków administracyjnych. W efekcie powstał bałagan prawny, którego możliwe skutki trudne są do wyobrażenia, o rozwiązaniu nie wspominając.

Wyglądało to tak, że traktory MTZ Belarus były kupowane i rejestrowane na Białorusi, a następnie przyjeżdżały do Polski i tu były rejestrowane już jako pojazdy używane. Ta procedura funkcjonowała przez kilka lat. W tym czasie zmieniły się jednak przepisy i 1 stycznia 2016 roku weszło w życie rozporządzenie UE, na podstawie którego można było zarejestrować te ciągniki w Polsce. Każdy pojazd, w tym oczywiście także traktor MTZ, wjeżdżający do Polski spoza obszaru Unii Europejskiej, musiał mieć homologację. Tylko, że w żadnym wydziale komunikacji w Polsce – w tym także w Wałczu – nikt tego nie zauważył i nikt tego dokumentu nie żądał od nabywców ciągników MTZ Belarus. Ściśle mówiąc, nie tylko tych ciągników, bo zmieniony przepis mówił ogólnie o pojazdach wyprodukowanych poza obszarem UE i rejestrowanych na jej terenie po raz pierwszy.

Praktyka była taka, że spółka Kania Wałcz – podobnie jak inne firmy – rejestrowała wprowadzane do obrotu ciągniki MTZ Belarus (a było ich około 250) na siebie. Po co? Gdyby tego nie robiła, musiałaby pokazać klientowi fakturę zakupu, czyli ujawnić, za jaką cenę sama traktor kupiła. Z handlowego punktu widzenia jest to przynajmniej wątpliwe. Rejestrowanie pojazdów na siebie to normalna praktyka na rynku, stosowana np. przez większość komisów samochodowych w Polsce. W każdym razie spółka Kania Wałcz dostarczała do wydziału komunikacji wszystkie wymagane dokumenty i nigdy nie napotkała żadnych problemów z rejestracją.

Kilka lat temu w firmie Kania Wałcz sp. z o.o., sp. k., reprezentowanej przez Magdalenę Niewulską, Tomasza Niewulskiego i Mateusza Kanię, zjawił się pewien klient. Nie pierwszy i nie ostatni, jak się jednak później okazało – chodziło mu wyłącznie o to, żeby dostać od spółki komplet dokumentów, potrzebnych do zarejestrowania ciągnika MTZ Belarus, iść z nimi do Wydziału Komunikacji i Transportu wałeckiego Starostwa Powiatowego sprawdzić, czy na ich podstawie będzie mógł zarejestrować ciągnik. A kiedy okazało się, że tak – złożył doniesienie do prokuratury, że w wałeckim wydziale komunikacji ciągniki MTZ Belarus rejestrowane są… bezprawnie!

Wałecki prokurator rejonowy zbadał dokumenty i zaskarżył legalność wydanej decyzji administracyjnej, czyli zarejestrowania ciągnika, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie. SKO orzekło, że wprawdzie doszło do naruszenia prawa, ale nie miało to charakteru rażącego i podtrzymało decyzję o rejestracji. Prokurator zaskarżył jednak to orzeczenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, a ten przychylił się do jego wniosku. WSA wydał zalecenie do SKO w Koszalinie, by unieważniło rejestrację ciągnika. Wobec tego spółka Kania Wałcz za pośrednictwem swojego pełnomocnika wystosowała skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 4 grudnia 2024 roku odbyła się rozprawa, w wyniku której skarga została oddalona. NSA stwierdził w uzasadnieniu, że przepisy zostały naruszone, i nie ulega żadnej wątpliwości, że ciągniki nie powinny być rejestrowane. Sąd uznał jednak jednocześnie, że nie można unieważnić tej decyzji bezrefleksyjnie, bo kluczowe są tu skutki społeczne, ekonomiczne i gospodarcze.

Jaka jest skala tego problemu?

W przypadku tylko maszyn MTZ Belarus, w Polsce zostało wydanych z naruszeniem prawa 7 tysięcy decyzji administracyjnych. Wyrok NSA przekłada się jednak również na ciągniki innych marek oraz na samochody i inne pojazdy spoza obszaru UE. W tym przypadku skala takich decyzji jest nieporównanie większa, bo łącznie może chodzić nawet o milion (!!!) wadliwych decyzji. Sprawa odbiła się szerokim echem w całej Polsce – zarówno wśród nabywców i sprzedawców tych pojazdów, jak również w samorządowych kolegiach odwoławczych, w Ministerstwie Infrastruktury, a przede wszystkim w wydziałach komunikacji we wszystkich powiatach w Polsce. Usiłując zapanować nad wyraźnie rysującym się chaosem i paniką, Ministerstwo Infrastruktury 23 stycznia 2025 roku wydało w tej sprawie stanowisko, w którym stwierdziło, że „wyrok NSA zapadł w sprawie indywidualnej, dotyczącej postępowania w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji o rejestracji wyłącznie ciągnika rolniczego”, z czego wynika, że „NSA w omawianym wyroku nie odniósł się w ogóle do przypadku dokumentów, wymaganych do rejestracji pojazdu innego, aniżeli ciągnik rolniczy”. To prawdopodobnie miało – przynajmniej doraźnie – ograniczyć liczbę możliwych do zakwestionowania decyzji o rejestracji pojazdów. Tyle, że wskazany przez NSA, a pomijany do niedawna przez wydziały komunikacji przepis odnosi się ogólnie do pojazdów spoza UE, a nie tylko do ciągników, zwłaszcza MTZ Belarus, natomiast „stanowisko” nie ma faktycznie mocy prawnej i można go traktować np. jako instrukcję dla urzędników wydziałów komunikacji, ale nic poza tym. Z całą pewnością „stanowisko” Ministerstwa Infrastruktury nie może być źródłem prawa.

Więcej w najnowszym wydaniu tygodnika Gazeta Wałecka i w archiwum na naszej stronie:

Tomasz Chruścicki, fot. materiały firmy Belarus

Zobacz również

2 KOMENTARZE

  1. Autor tego artykułu chyba nie rozumie, że ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji to żadne kruczki prawne. Tak samo jak obowiązki importera i dystrybutora określone w rozdziale II rozporządzenia (UE) 167/2013, których firma Kania Wałcz nie realizowała udostępniając na rynku ciągniki rolnicze bez homologacji, które rejestrowała wbrew przepisom Unii i z naruszeniem zakazu określonego w art.70g ust.1 ustawy o prawie drogowym. Czyniąc to wbrew zakazowi, z zatajeniem przed kupującym informacji w sposób opisany w art.10 uoznk, że na mocy art.70g ust.2,3,4 prawa o ruchu drogowym, art.198 ust.1 rozporządzenia (UE) 952/2013 pojazdy podlegają wycofaniu z użytkowania, w celu osiągnięcia zysku naraziła kupujących na niekorzystne rozporządzenie mieniem co zdaje się może wyczerpywać znamiona przestępstwa zdefiniowanego w art.286 k.k. Brawo autor artykułu!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Reklama -spot_img

Popularne

Narkotykowy rekord (film)

Lipa Oktawia w konkursie Drzewo Roku 2025

Mandat za nieuwagę (film)