poniedziałek, 17 lutego
Strona głównaAktualnościW końcu rusza budowa S10

W końcu rusza budowa S10

Podpisano umowy na pierwsze odcinki ekspresowej 10 Szczecin –  Piła. 16-kilometrowy odcinek Piecnik – Wałcz za 552,2 mln wybuduje firma Budimex. W przyszłym roku mają ruszyć roboty, ich zakończenie planowane jest na 2028 rok.

Odcinek S10 Suchań-Recz o długości 19,6 km wybuduje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za kwotę 667,52 mln złotych, a odcinek Piecnik-Wałcz o długości 16 km za kwotę 552,2 mln złotych firma Budimex.

Podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę są pierwszymi kontraktami na realizację odcinków S10 od Szczecina do Piły o łącznej długości około 113 km. Umowy dla pozostałych sześciu odcinków powinny być podpisane w ciągu najbliższych kilku tygodni. Zakończenie realizacji drogi S10 na terenie Pomorza Zachodniego planowane jest w 2028 roku.

Terminy realizacyjne

Inwestycje, zapisane w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzone będą w formule projektuj i buduj. Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.

– Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca – informuje specjalista do spraw komunikacji społecznej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie Mateusz Grzeszczuk.  – Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r. 

Odcinek S10 Piecnik – Wałcz

Odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik i za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą a Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10, włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód na obwodnicy Wałcza w ciągu S10. 

 W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.

– Interpelację w tej sprawie składałem w 2008 roku – wspomina poseł Paweł Suski. – Cieszę się, że w końcu stajemy się krajem rozwiniętym komunikacyjnie i doganiamy te państwa, które od komunikacji zaczynały. Ta inwestycja to ogromna zmiana sposobu podróżowania do bliskich nam miast: Szczecina i Bydgoszczy, w których prędzej czy później każdy mieszkaniec powiatu wałeckiego będzie miał coś do załatwienia. Jak wiemy, obecnie dojazd tam jest niezwykle uciążliwy.

Ponad 113 km nowej drogi ekspresowej 

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Budowę drogi podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza). 

 Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary miejsc obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi. 

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju 

Droga S10 o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. 

 Obecnie kierowcy, oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim, korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km. 

 W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Trwa uzyskiwanie decyzji ZRID, pierwsze prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku.

 W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym br. podpisaliśmy umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu. 

– Na terenie woj. wielkopolskiego, złożyliśmy wnioski o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). Czekamy na wydanie tych decyzji – informuje M. Grzeszczuk.

Zobacz również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Reklama -spot_img

Popularne

Mentzen na pl. Wolności

Karol Nawrocki w Wałczu

Fałszywe kurierki okradły staruszkę