Długo wyczekiwana ścieżka rowerowa łącząca Wałcz ze Złocieńcem (i dalej z Bałtykiem) ma być gotowa w listopadzie przyszłego roku. Wczoraj w Kolnie (gm. Wałcz) odbyło się symboliczne przekazanie wykonawcy placu budowy.
To najdłużej wyczekiwany i najbardziej kosztowny odcinek trasy nazwanej Starym Kolejowym Szlakiem. Między Wałczem a Złocieńcem powstanie 33-kilometrowa ścieżka, wiodąca dawną linią kolejową. Oprócz tego w projekcie jest oznakowanie 17,7 km szlaku, wiodącego drogami lokalnymi w gminach Złocieniec, Czaplinek oraz Wierzchowo. Wartość prac wyniesie 28,8 mln zł. Nawierzchnia będzie w większości bitumiczna, o różnych szerokościach, około 2 – 2,5 m.
Samorząd województwa realizuje jednocześnie budowę 1100 kilometrów dróg rowerowych.
Obecne na uroczystości przedstawicielki koła gospodyń z Kolna powiedziały, że mieszkańcy wiążą nadzieje z powstaniem ścieżki. Chcą, żeby na trasie powstało miejsce, w którym będą oferować rowerzystom swoje produkty.
Trasy rowerowe na terenie Pomorza Zachodniego cieszą się ogromnym zainteresowaniem użytkowników. Są polecane na stronach, blogach i forach dla rowerzystów. Korzystają z nich turyści z całego kraju. Ten odcinek jest długo wyczekiwany. Mówi się, że będą z niego korzystać ci cykliści, którzy szczególnie cenią sobie ciszę, spokój i kontakt z naturą.
W uroczystości uczestniczyli także członkini Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego Anna Bańkowska, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Szczecinie Michał Żuber i właściciel firmy MARBRUK Marcin Kwiatkowski. Wójta Jana Matuszewskiego reprezentował kierownik Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Planowania Przestrzennego Przemysław Maksymowicz.
ZBK
***
Stary Kolejowy Szlak to jedna z głównych długodystansowych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. I tak jak inne duże infrastrukturalne projekty – powstaje etapami. W lipcu br. zakończone zostały prace budowlane prowadzone w etapie III. Dwa odcinki inwestycyjne, czyli całkowicie nowe drogi rowerowe, powstały między Karlinem i DK6 oraz miejscowościami Żeleźno i Wronie Gniazdo. W tym roku rozpoczął się też IV etap budowy SKS, a dokładniej budowa odcinków Redlino – Białogard i Bezpraw – Karlino. Trwa też procedura przetargowa na etap V, w którym mają powstać albo zostać oznakowane brakujące odcinki w gminach: Świdwin, Połczyn-Zdrój i w Białogardzie. Blisko 12-kilometrowy odcinek powstanie między miejscowościami Smardzko i Wardyń. A w samym Białogardzie nowa droga rowerowa będzie mieć długość blisko 1,2 km.
Stary Kolejowy Szlak prowadzi znad morza (na północy ma dwie odnogi – do Kołobrzegu i do Mielna) na Pojezierze Wałeckie. Rowerowi turyści dojadą do Karlina, Połczyna-Zdroju, Białogardu, Złocieńca, Wałcza i dalej w kierunku Piły.
Szlak prowadzi głównie po starotorzach dawnych linii kolejowych. Oprócz walorów sentymentalnych taka rowerowa podróż jest przede wszystkim łatwa i przyjemna. Dawne nasypy kolejowe zapewniają piękne widoki, a podjazdy na wzniesienia są łagodne. Po drodze zobaczyć można zabytki (pałace, kościoły), dawne dworce kolejowe, urokliwe wiejskie osady. I przede wszystkim odpocząć na łonie natury, nad pięknymi akwenami.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego powstaję dzięki funduszom unijnym. Dotychczasowe zadania były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, nowe zadnia wchodzą natomiast no nowego programu finansowania z Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego.
Info: Urząd Wojewódzki Województwa Zachodniopomorskiego
Mapa, źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Tylko niech Panie z koła gospodyń z Kolna uważają na sanepid.
Największe zadupie to właśnie między Wałczem a Złocieńcem same bagna i krzaki bardzo mało lokalnej ludności z tego skorzysta trasa nieprzemyślana, dużo lepszym rozwiązaniem byłoby przebieg przez Czaplinek z pięknymi jeziorami i krajobrazem, ale kogo to interesuje najważniejszy nasyp kolejowy…